کفش نایک مدل ۲۰۲۰ رنگ مشکی بهترین انتخاب برای باشگاه و ورزش و پیاده روی

این برنامه که در سال ۱۹۹۳ آغاز شد، طولانیمدتترین برنامهی نایک است که هم برای محیط زیست و هم برای جامعه مفید است – از طریق جمعآوری کفشهای ورزشی کهنه از هر نوع برای عملآوری و بازیافت آنها. فعالیتی که نایک برای روز زمین در سال ۲۰۰۸ آغاز کرد، پیامی تبلیغاتی بود که ستارهی بسکتبال، استیو نَش، را نشان میداد که کفش Trash Talk نایک را پوشیده بود که در فوریه ۲۰۰۸ از تکههای چرم و ضایعات چرم مصنوعی کارخانهها ساخته شده بود. طبق ادعای نایک، این اولین کفش بسکتبالی است که از ضایعات تولید تهیه شده است اما تنها ۵۰۰۰ جفت برای فروش تولید کرد. این شرکت به خاطر شرایط کاری اغلب ضعیف و بهرهکشی از کارگران خارجی با دستمزد پایین در مناطق آزاد تجاری – که کالاهایشان عموما در آنجان تولید میشود – بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است.

نایک به خاطر عقد قرارداد با کارخانههایی (معروف به بیگاریخانههای نایک) در کشورهایی نظیر چین، ویتنام، اندونزی و مکزیک مورد انتقاد قرار گرفته است. بسیاری از کالجها و دانشگاهها، خصوصا گروههای ضدجهانیسازی و همین طور چند گروه ضد بیگاریخانه نظیر دانشجویان متحد ضد بیگاریخانه، مبارزاتی را به راه انداختهاند. نایک به ورزشکاران بسیاری از ورزشها برای استفاده از محصولاتش پول پرداخت میکند و فناوری و طراحی آنها را تبلیغ و حمایت میکند. آنها عنوان کردند که طراحان این آگهی خود اسکیت بردسوار و طرفدار Minor Threat بودند که این تبلیغ را به احترام این گروه خلق کردند. در اواخر ژوئن ۲۰۰۵ نایک نقدی را از سوی یان مککی، مالک Dischord Records، گیتاریست/خوانندهی Fugazi و The Evens، و نفر اول گروه پانک از هم پاشیده شدهی Minor Threat، به خاطر دزدیدن تصویر و متن جلد آلبوم با نام خود این گروه در سال ۱۹۸۱ و استفاده از آن در آگهی تبلیغ تور نمایشی ساحل شرق سال ۲۰۰۵ اسکیتبورد نایک، دریافت کرد.

نایک ۲۵۰۰۰۰ دلار به شرکتCapitol Records پرداخت، شرکتی که مالک حقوق مجوزدهی به ضبط برای حق استفاده از اجرای بیتلز برای یک سال بود. نایک به خاطر استفاده از آهنگ «انقلاب» بیتلز در آگهی سال ۱۹۸۷ برخلاف میل Apple Records، شرکت ضبط آثار بیتلز، مورد نقد قرار گرفت. اما برند نایک تصمیم گرفت که کفش های خود را با تکنولوژی ها و ویژگی های خاصی ارائه کند که این امر سبب شد که بازار را در دست بگیرد. فستیوال تبلیغاتی کن، نایک را تبلیغکنندهی خود در سال ۱۹۹۴ و ۲۰۰۳ اعلام کرده است و آن را به اولین شرکت دریافتکنندهی این افتخار برای دو بار بدل کرده است.

طی دههی ۱۹۹۰ نایک با انتقاداتی در مورد استفاده از کودکان کار در کامبوج و پاکستان در کارخانجات طرف قرارداد برای تولید توپهای فوتبال مواجه شد. در آوریل ۲۰۱۴ یکی از بزرگترین اعتصابها در سرزمین چین در کارخانهی کفش Yue Yuen Industrial Holdings Dongguan رخ داد که در زمرهی کارخانجات طرف قرارداد با نایک است. یک گروه فعال به نامVietnam Labor Watch با مدرک ثابت کرده است که کارخانجات طرف قرارداد نایک از قوانین حداقل دستمزد و اضافهکار در ویتنام در اواخر سال ۱۹۹۶ تخلف کردهاند، گرچه نایک ادعا میکند که این کار را متوقف کرده است. ویژگی دیگری که به آن می پردازیم NIKE SHOX است که در زیره ی کفش هایی که از این تکنولوژی استفاده میکنند کپسول هایی وجود دارد که مملو از هوا هستند و اکثر ضربات و فشار هایی که به کف پا وارد می شود را دفع میکنند و بعد از هر فشار بلافاصله زیره ی کفش با هوا پر شده و به حالت قبل بر میگردد این ویژگی این سری کفش ها را به کفش های استثنایی برای بسکتبالیست های حرفه ای تبدیل کرده است.