تاریخچه نایک – NIKE – فوتبال کالا

در طول دههی ۱۹۸۰ نایک خط تولید خود را گسترش داد تا ورزشها و مناطق مختلف جهان را پوشش دهد. BRS آمادهی راهاندازی خط تولید کفش خود شد که لوگوی تازه طراحی شده توسط کارولین داویدسون، یعنی Swoosh، را روی خود داشت. در سال ۱۹۶۴ BRS در اولین سال ۱۳۰۰ جفت کفش دو ژاپنی فروخت و درآمد ناخالصش ۸۰۰۰ دلار بود. این شرکت یکی از بزرگترین عرضهکنندگان کفش و پوشاک ورزشی و تولیدکنندهی عمدهی تجهیزات ورزشی است و در سال مالی ۲۰۱۲ بیش از ۲۴.۱ میلیارد دلار درآمد داشت (تا پایان ۳۱ مارس ۲۰۱۲). در ۲۷ ژوئن وبسایت اسکیتبوردسواری نایک، یک عذرخواهی برای Dischord Records، Minor Threat و هواداران هر دو منتشر کرد و اعلام کرد که تلاش کرده است تا تمام این آگهیها را حذف کرده یا از بین ببرد. اگر آشنا یا دوست شما در خارج از کشور است، بهتر است به دلیل نوسانات ارزی و افزایش نمونه های قاچاق غیر اصل، سایز خود را اطلاع دهید تا ایشان در حراجی ها، محصولات اصل را خریداری و هر وقت به ایران آمد به شما تحویل دهد.

هنگام دویدن اگر کفش مرطوب شود و یا اگر پاهایتان در یک ماراتن متورم شد میتوانید تنها تنظیمات آن را تغییر دهید». سال بعد این آژانس اولین «تبلیغ برند» با نام «خط پایانی وجود ندارد» را برای نایک تهیه کرد که در آن محصول نایک نمایش داده میشد. این شرکت در ۲۵ ژانویه ۱۹۶۴ با نام Blue Ribbon Sports توسط بیل بوئرمن و فیل نایت تاسیس شد و در ۳۰ می ۱۹۷۱ رسما به شرکت نایک بدل شد. نایک که در اصل به Blue Ribbon Sports (BRS) مشهور است، توسط ورزشکار دو و میدانی دانشگاه اورگون، فیلیپ نایت، و مربیش بیل بوئرمن در ژانویه ۱۹۶۴ تاسیس شد. در سال ۱۹۶۶ BRS اولین فروشگاه خردهفروشی خود را واقع در بولوار ۳۱۰۷ Pico در سانتا مونیکای کالیفرنیا در نزدیکی سالن زیبایی افتتاح کرد، بنابراین دیگر نیاز نبود که کارکنانش از پشت ماشینهایشان کفش بفروشند. تا سال ۱۹۷۱ رابطهی بین BRS و اونیتسوکا تایگر رو به اتمام بود.

تا ۱۹۶۵ این شرکت نوپا کارکنانی تمام وقت داشت و فروشش به ۲۰۰۰۰ دلار رسید. در سال ۲۰۰۳ نایک ۳۰۹ میلیون دلار برای خرید Converse، سازندهی کفش کتانی آل استارز، پرداخت. انواع مدل کفش نایک به دلیل دارابودن تکنولوژی های بهروز کفش و کتانی اورجینال به کتونی هایی سبک و بسیار نرم تبدیل شده اند. در سال ۲۰۱۴ این برند به تنهایی ۱۹ میلیارد دلار ارزش داشت که آن را به ارزشمندترین برند دربین شرکتهای ورزشی تبدیل کرده است. نایک حامی مالی بسیاری از ورزشکاران و تیمهای ورزشی مشهور در سراسر جهان است و علامت تجاری «فقط انجامش بده» و لوگوی Swoosh آن بسیار شناخته شده است. در اواخر ژوئن ۲۰۰۵ نایک نقدی را از سوی یان مککی، مالک Dischord Records، گیتاریست/خوانندهی Fugazi و The Evens، و نفر اول گروه پانک از هم پاشیده شدهی Minor Threat، به خاطر دزدیدن تصویر و متن جلد آلبوم با نام خود این گروه در سال ۱۹۸۱ و استفاده از آن در آگهی تبلیغ تور نمایشی ساحل شرق سال ۲۰۰۵ اسکیتبورد نایک، دریافت کرد.

نایک به خاطر استفاده از آهنگ «انقلاب» بیتلز در آگهی سال ۱۹۸۷ برخلاف میل Apple Records، شرکت ضبط آثار بیتلز، مورد نقد قرار گرفت. به گفتهی اوتیس دیویس، دانشجوی ورزشکاری که بوئرمن مربی او در دانشگاه اورگون بود و در المپیک تابستانی ۱۹۶۰ دو مدال طلا برد، بوئرمن اولین جفت از کفشهای نایک را برای او ساخت، و این برخلاف ادعای فیل نایم مبنی بر ساخته شدن کفش برای او است. در این محصول که از دو جهت مشاهده می شود، مدل HUARACHE ULTRA که نمونه ای از ان را در بالا توضیح دادیم ارائه شده است. اما برند نایک تصمیم گرفت که کفش های خود را با تکنولوژی ها و ویژگی های خاصی ارائه کند که این امر سبب شد که بازار را در دست بگیرد. هر چند که این فناوری به طور غیر قابل انکاری جالب است که میتواند هنگام محکم کردن بندها اطراف پا را احساس کند.